czwartek, 7 kwietnia 2016

Uczenie przez działanie

Sporo uwagi media poświęciły ostatnio niskiemu zaangażowaniu obywatelskiemu młodych ludzi. Istotnie, nie jest zbyt wielkie. I to pomimo kolejnych programów skierowanych na wzmacnianie aktywności.

Trudno się jednak dziwić takiej sytuacji. Nie da się kształtować postaw obywatelskich, rozwijać zaangażowania w sprawy publiczne przez samo mówienie, jakie to ważne. Przez przekonywanie o istotności działania. Przez dyskusje o społeczeństwie otwartym. Tego trzeba doświadczać. Praktykować to. Realizować w działaniu.

Trudno przygotować uczniów do funkcjonowania w demokratycznej wspólnocie przez zamknięcie ich na kilkanaście lat w instytucji opartej na sztywnej hierarchii i podporządkowaniu.

Jesper Juul pisze: Rodzice chcą mieć odpowiedzialne dzieci, sprawnie radzące sobie w społeczeństwie, ale kompetencji społecznych nie zdobywa się lekcjach, na których rządzi przymus i posłuszeństwo. Zdobywa się je, swobodnie rozwijając się razem z innymi dziećmi pod okiem empatycznego pedagoga.

Tomasz Tokarz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz