wtorek, 12 stycznia 2016

Eksternalizacja


Dobrym rozwiązaniem w pracy z trudnościami jest ich eksternalizacja - czyli odseparowanie od podmiotu, który ich doznaje. Takie rozszczepianie może przybierać różne formy, przejawiać się w różnorodnych odmianach ale istotą jest spojrzenie na problem jak na osobny byt - np. jak na istotę (personalizacja problemu), z którą można podjąć rozmowę.
Można np. zadać mu pytania 
- skąd się wziąłeś w moim życiu?
- czego ode mnie chcesz?
- do czego jesteś mi potrzebny?
- czego mnie uczysz?
- w jakich momentach się pojawiasz? 
- w jakich obszarach mego życia najmocniej zaznaczasz swą obecność?
- jakich strategii użyłeś, by zdobyć tak duży wpływ na moje życie?
- jakie moje słabości wykorzystujesz? 
- kto trzyma twoją stronę?
- w jakich momentach się pojawiasz?
- co sprzyja twojemu rozwojowi?
- co ci zagraża? co mógłbym zrobić byś zniknął?
- jeśli znikniesz - co mogłoby cię zastąpić?

Wprowadza to niewątpliwie ciekawą perspektywę poznawczą...

Tomasz Tokarz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz