W
teorii pedagogicznej istnieje pojęcie ukrytego programu. Terminem tym
obejmujemy wszystko, co pozostaje poza deklaracjami i programami instytucji
edukacyjnej, poza jej oficjalnymi celami, a co de facto jest w niej realizowane
i ma wpływ na ludzi. Coś, co realnie określa funkcjonowanie społeczności
(klasy, grupy) a czego próżno szukać w dokumentach i formalnych
przekazach.
To
m.in. nieuświadomione oczekiwania dorosłych (rodziców, pedagogów, nauczycieli)
wobec dzieci. To komunikaty (werbalne i pozawerbalne), jakie do nich kierują. To
zachowania i postawy opiekunów - odseparowane od ich zewnętrznej, społecznej
roli. To specyficzny sposób organizacji przestrzeni, wskazujący miejsce w
układzie. To lokalne rytuały, wzory, schematy reagowania. To wiedza,
umiejętności, wartości, które niezależnie od zamierzeń decydentów nabywamy
przebywając w danym miejscu.
Ukryty
program obecny jest na wszystkich etapach wychowania. Bez wątpienia istnieje w
rodzinie. Opierają się na nim instytucje formalnej edukacji (żłobki,
przedszkola, placówki opiekuńcze, szkoły, uczelnie). Okazuje się on często
bardziej znaczący niż intencjonalne formowanie.
Warto
zadać sobie kilka pytań – co tworzyło ukryty program środowiska (organizacji,
grupy, placówki), którego wpływom podlegaliśmy? Co otrzymaliśmy od naszych
rodziców, nauczycieli, opiekunów - poza procesem sformalizowanego,
intencjonalnego wychowania? W jaki sposób ich postawy i zachowania (wychodzące
poza promowaną wizję) zdeterminowały nasze życie.
I
dalej: Co my sami przekazujemy dzieciom? Jakie wzorce nieświadomie im
przenosimy? Jak bardzo rozbieżny jest lansowany przez nasz model od tego, co
istotnie wdrażamy? Jaki wpływ może mieć to, co niejawne na funkcjonowanie
naszych dzieci w przyszłości?
Zdekonstruowanie
ukrytego programu, któremu ulegaliśmy i który zaszczepiamy innym, rozkodowanie
utajonych komunikatów, które oddziaływały na nasze "ja" i które
machinalnie przenosimy na zewnątrz jest kluczem do zrozumienia samego siebie.
Może pozwolić nam wniknąć w przyczyny naszych zachowań, ułatwić zrozumienie
relacji, w które wchodzimy a w konsekwencji posłużyć do budowy świadomego
programu kierowania własnym rozwojem.
Tomasz
Tokarz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz