Badania
ukazują, że poczucie niskiej wartości jest ściśle związane z
materializmem. Następuje tu ciekawe sprzężenie zwrotne. Im niższe
poczucie wartości tym mocniejsze postawy materialistyczne. Tym
częstsza skłonność do pokrywania deficytów przez zewnętrzne
atrybuty siły.
Otaczając
się tzw. dobrami luksusowymi chcemy zbudować pozytywny wizerunek
społeczny. Pokazać światu, jacy jesteśmy fajni. By ktoś nas
dostrzegł i docenił. Pragniemy dowartościować się w cudzych
oczach, by zagłuszyć wewnętrzny niepokój, smutek wywołany
poczuciem gorszości. To jednak iluzja. Samochody, ciuchy i gadżety
nie są w stanie trwale zaspokoić wewnętrznego głodu wartości.
Zwiększenie
konsumpcjonizmu daje odwrotny efekt. Nie tylko nie wzmacnia poczucia
własnej wartości - prowadzi do jego spadku. Co robimy zatem?
Kupujemy coraz więcej będąc coraz mniej zadowoleni z życia.
Błędne koło...
Tomasz
Tokarz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz