środa, 20 lipca 2016

Egolog-JA


Od września rozpoczynam współpracę z jedną z wrocławskich wolnych autorskich szkół (Mała Uczelnia). Mam przyjemność współtworzyć jej nowatorski program, oparty na 5 filarach (przypadających na 5 dni tygodnia), pozwalających spojrzeć na świat z różnorodnych perspektyw. Rezygnujemy z tradycyjnych przedmiotów na rzecz podejścia holistycznego, gdzie punktem wyjścia i końcem procesu rozwojowego jest JA ucznia.

Odpowiedzialny jestem za jeden z filarów tzw. EGOLOG-JA, gdzie w sposób interdyscyplinarny (łączący obszar filozofii, psychologii i biologii), będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytania służące poznaniu siebie: Merytoryczna struktura filaru jest rozbudowana i integruje treści podstawy programowej. Zapowiada się bardzo interesujący eksperyment rozwojowy.

Zajęcia prowadzone w ramach filaru EGOLOG-JA skupiać się będą na poszukiwaiu odpowiedzi na następujące pytania:

ŚWIADOMOŚĆ SIEBIE
- Kim jestem? Jak mógłbym się opisać?
- Co lubię robić? Co mi sprawia radość?
- W czym jestem dobry? Co jest moją mocną stroną?
- Jakie są moje zasoby (talenty, predyspozycje)? Jak mogę je wykorzystać?
- W jaki sposób się wyrażam? Za pomocą jakich środków?
- Co mnie motywuje do działania?
- Jak podejmuję decyzję?
- Jakie są moje potrzeby, marzenia, aspiracje?
- Jaki jest sens tego, co robię? Czemu to robię? Dla kogo to robię?

KIEROWANIE SOBĄ
- Czego naprawdę chcę w życiu?
- Jaki zawód chce wykonywać?
- W jaki sposób mogę kierować własnym życiem?
- W jaki sposób mogę planować własną ścieżkę rozwojową?
- W jaki sposób może to pomóc innym ludziom?
- Jak mogę lepiej planować i organizować mój własny proces uczenia się?
- Jakie mam potrzeby w tym zakresie? Jakie mam możliwości?
- Gdzie mogę szukać rady, informacji, wsparcia?

CIAŁO, EMOCJE, UMYSŁ
- Jak funkcjonuje moje ciało?
- Jakie procesy w nim zachodzą?
- Jak mogę lepiej o nie zadbać?
- Jak działają moje emocje? Co na nie wpływa?
- Jak mogę je wyrażać w konstruktywny sposób?
- W jaki sposób mogę sobie radzić ze stresem?
- Dlaczego, czuję to co czuję? Myślę, jak myślę? Działam, jak działam?
- Jak funkcjonuje moja psychika? Mój mózg?

RELACJE
- Jaki wpływ na mnie mają moje relacje z bliskimi?
- Jak mogę lepiej współpracować z innymi?
- Czy mam do tego przestrzeń w szkole? Czy mam do tego możliwość?
- Jak mogę się z nimi lepiej porozumiewać?
- Jaka jest moja rola w zespole? Czym różni się od innych ról?
- Co myślę o innych ludziach? Kim dla mnie są? Jak ich traktuję?
- Jakimi stereotypami się kieruję? Skąd się biorą moje uprzedzenia?
- Jakim wpływom ulegam? Dlaczego?

Tomasz Tokarz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz